onsdag 7 februari 2007

Världens mat nu även på Coop Konsum

Vilket skämt alltså.

– Sexton procent av Sveriges befolkning har invandrarbakgrund, svenskarna reser som aldrig förr och matintresset är lite av en folkrörelse i Sverige idag. Det finns många som letar efter nya spännande varor som okra (böna) och baba ghanoug (aubergineröra) i Coops butiker och stormarknader idag, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

God morgon Coop, det har tagit Er cirka 10 år för att fatta att det verkligen bor invandrare i Sverige.

Förra året med utökade Coop sitt sortiment med "invandrare" eller "världens mat" vilket ledde till en 16% ökning av försäljning under Ramadan månaden. Daahhh!

Det finns många svenska företag som går miste om miljarder varje år för de helt enkelt inte begriper att människor med en annan bakgrund har andra vanor och andra sätt att ta till sig nya produkter. Kommer ni ihåg reklamen Telia gjorde för några år sedan? Där man skrev texter på arabiska, turkiska och andra språk på deras reklamaffischer? Kanske för att de förstod att invandrare talar mycket med hemlandet. Det hade gått bra för Telia om de också fattade att priser var också en viktig faktor för invandrare.

Vill man som svenskt företag lyckas inom invandrargruppen så finns det bara ett sätt. Håll priserna väldigt låga! Titta på Tele2 bara, har man inte "komvik kompiz" så är man nog inte en invandrare eller så är man väldigt ensam.

Jag har "komvik amigoas" förresten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett av de största största misstagen som förknippas med etnisk marknadsföring, är att förväxla etnicitet med inkomst. Sådana stereoypa föreställningar om konsumenter med invandrarbakgrund bör därmed undvikas i marknadsföringssamamnhang... ;)